Friday, March 21, 2008

Benarkah pemimpin muda UMNO berjuang untuk rakyat?


Satu hari, baru saja lepas pilihanraya saya sempat berborak santai dengan beberapa orang kawan sambil menunggu masuk waktu solat Isyak. Dalam banyak topik yang dibualkan ada satu topik yang menarik untuk diketengahkan.

Cerita sorang kawan yang kebetulan sedang makan di sebelah calon ahli parlimen UMNO-BN yang kalah bertanding di satu parlimen di Kedah. Kawan nie mencuri dengar perbualan calon ini dengan kawan-kawannya. Rancak sakan perbualan tersebut sehingga tidak mereka sedari kuatnya perbualan mereka menarik perhatian telinga-telinga bersebelahan mencuri dengar intipati perbualan mereka.

Kata bekas calon nie, "si mamat tu betul tak guna, aku bagi duit bukannya nak buat kerja betul -betul, asyik dok nak ligan projek saja... bla-bla". Diakhir perbualan mereka setelah selesai makan, ayat penamat yang betul berbekas di telinga kawan saya nie adalah "biar mampos pi lah UMNO".

Persoalanya adalah, benarkah pemimpin UMNO terutamanya dari kalangan pemuda benar-benar berjuang untuk kepentingan Melayu keseluruhanya atau mereka hanya menggunakan platform kedudukan politik yang dimenangi untuk mengambil kesempatan membuat harta ? Yang dapat dirumuskan adalah mereka ini hanya mencari peluang mencari kekayaan dengan berselindungkan perjuangan dibawah payung UMNO. Benarkah begitu?

1 comment:

Anonymous said...

pemimpin yang ada tidak akan bertahan lama.. calon dari pemimpin muda perlu dicari untuk mengantikan tempat mereka akan yang pergi di masa hadapan

http://pemimpinmuda.malayaonline.com/?p=15